Je winkelwagen is momenteel leeg
Bij oplossingsgericht werken ligt het accent niet op de problemen en wat daarvan de oorzaken kunnen zijn, maar op de doelen; op wat het kind of de jongere wil bereiken en wat hij of zij daarvoor kan doen.
Dit boek is geschreven voor iedereen die met kinderen en jongeren in gesprek wil gaan over lastige situaties. Situaties die soms voor het kind zelf lastig zijn, soms voor de omgeving en soms voor allebei. In onze ijver om te helpen kiezen we vaak de rol van de ‘deskundige’: we dragen oplossingen aan, we geven tips, we vertellen hoe het kind of de jongere zich voortaan moet gedragen, we leggen uit waarom het zo niet langer kan. Helaas gaan we hiermee voorbij aan het eigen vermogen, de eigen ideeën over de situatie en mogelijke oplossingen van het kind of de jongere zelf.
In dit inspirerende boek komen onder andere aan de orde: oplossingsgerichte taal en gespreksinterventies, het stellen van vragen en het motiveren van kinderen en jongeren. Dit alles gelardeerd met veel voorbeelden uit de praktijk. In een apart hoofdstuk komen 25 praktische werkvormen aan bod, die nuttig kunnen zijn voor iedereen die naast gesprekken activerende spelvormen wil gebruiken.
De basis voor dit boek ligt in de methode Kids’ Skills. Centraal hierin staat één belangrijk idee: praktische alle problemen kunnen worden opgevat als vaardigheden die nog (verder) ontwikkeld moeten worden, waarbij wordt uitgegaan van het perspectief van het kind of de jongere.
Items van productcarrousel