Als je vóór 15 uur bestelt, proberen we nog dezelfde dag te verzenden!
Ga naar verlanglijst Verlanglijst

Winkelwagen

Je winkelwagen is momenteel leeg

'Voorlezen op film' voor meer leesplezier

  • Geplaatst op
  • Door Joan Melgers
  • 2
'Voorlezen op film' voor meer leesplezier

Bij aanvang van de dyslexiebehandeling liet ik Jos, net als alle andere kinderen, een stukje lezen en filmde ik dat met mijn iPad. Vervolgens deed ik dat nog wel een paar keer in dat jaar. Als we dan samen terugkeken en vergeleken, was het Jos ook in één oogopslag duidelijk dat hij beter was gaan lezen! Het lezen ging sneller, zonder te spellen en het boek was moeilijker! Wat waren die momenten altijd een stimulans!

Nu stuitte ik kort geleden op het project “Voorlezen op film”, opgezet door Fedor Baarslag, leerkracht op een basisschool. Hij filmt elke vier weken ieder kind een minuut, terwijl het voorleest. En vervolgens gaat het filmpje naar de ouders. Het idee hierachter is dat ouders dat filmpje dan weer doorsturen naar bijvoorbeeld opa’s en oma’s via de app, net zoals ze dat doen bij de eerste hapjes, het leren fietsen en de vorderingen op zwemles.

Het filmpje is puur bedoeld om trots te laten zien hoe goed ze al lezen, wat ontzettend motiverend werkt. Leerlingen kijken steevast uit naar het volgende filmpje en bereiden dan vol enthousiasme hun bladzijde uit het boek voor. Ouders gaan meer oefenen, omdat het kind heel graag zelf vooruit wil. Met als gevolg dat de kinderen opvallend goed en met meer zelfvertrouwen gaan lezen”, vertelt Fedor.

En met die laatste zin hebben we gelijk één van de belangrijkste peilers van de begeleiding van kinderen met leesproblemen: het verbeteren van het zelfbeeld. Allerlei goed bedoelde opmerkingen, de extra leeslessen, nog meer woordrijtjes en vervolgens weer een laag cijfer op je rapport, bevestigen de leerling telkens dat hij niet goed kan lezen en versterken zijn negatieve zelfbeeld. Met faalangst als gevolg en nog minder plezier in lezen.


Als de leerling het leren lezen zelf belangrijk vindt, wil hij die vaardigheid zelf ook onder de knie krijgen.

Door je als leerkracht of leesbegeleider minder te richten op de (avi)toets en meer op de tussenliggende momenten van vooruitgang en die dan te filmen, versterk je het competentiegevoel van de leerling: lezen wordt weer leuk!
Ik vind het ‘Voorlezen op film’ echt een eenvoudige manier om het zelfvertrouwen te verbeteren en het leesplezier te vergroten. En bovendien is het ook nog eens heel makkelijk uit te voeren. Je hebt zo een minuut gefilmd op je telefoon of iPad en opsturen is een koud kunstje tegenwoordig.

Wat vind jij van ‘Voorlezen op film’? Het zou top zijn als je dat in een reactie met ons wilt delen.

Veel leesplezier!
Joan Melgers


Delen van dit blog mag natuurlijk altijd!
En vergeet je niet de Facebookpagina te liken? Helemaal top!


Reacties

  1. Fedor Baarslag Fedor Baarslag

    Beste Joan,
    Wat leuk om dit te lezen op jouw blog! Ik kwam er via Google toevallig op. Dank je wel voor het helpen van het verspreiden van het idee!

    Ik ben vorige maand afgestudeerd aan mijn opleiding met het onderzoek. Het heeft veel tijd gekost, maar het is een prachtig onderzoek geworden! Je kunt het downloaden via de website: voorlezenopfilm mocht je geïnteresseerd zijn.

    Hartelijke groet,

    Fedor

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »